N

Högintressanta praktikfall och experter

N

E-arkiv 2.0 - värdefulla erfarenheter & nya lärdomar

N

AI - Bevarande - Informationssäkerhet

Talare 15-16 oktober 2024

Så använder vi AI för att effektivisera arbetet på vårt arkiv

– Så lyckas du med att automatisera utlämnandet av handlingar

Vill du minska på arbetsbördan samtidigt som du erbjuder utmärkt service till allmänheten? Det är precis vad Andrew Tutt-Wixner har åstadkommit med hjälp av AI.

Med hjälp av open source-lösningar och AI har Andrew lyckats automatisera stora delar av processen för digitalisering och utlämning av pappersbetyg. Nu kan ett betydande antal av kommunens slutbetyg utfärdas helt automatiskt via en e-tjänst.

Denna presentation kommer att utrusta er med idéer och inspirationen att ta med er och tillämpa i era egna digitaliseringsprojekt.

Mora Kommun

Andrew Tutt-Wixner, Teamledare e-tjänsteutveckling

Bevarande av affärssystem

– Hur gör man för att bevara system som saknar systemdokumentation?

– Vilka arbetsmetoder ska man välja för att kunna skapa samband där det inte fanns några?

– Vad för metadatascheman behövs för att bevara ett affärssystem?

Arkivfunktionen på Specialpedagogiska skolmyndigheten avslutade under våren 2024 en leverans av affärssystemet Agresso, från tre tidigare myndigheter. Leveransen har bland annat innefattat räkenskaper, leverantör, kund och lagerföring.

Leveransen av Agresso har även resulterat i utveckling i metodstöd inom både gallring/bevarande och migrering till e-arkiv.

Specialpedagogiska skolmyndigheten

Rickard Lundstedt, Utvecklare

Så säkrar vi att alla medarbetare arbetar enhetligt med informationshantering

– Hur får vi med dokumenthanteringsperspektivet i ett tidigt skede, så det blir tydligt för alla medarbetare?

– Så arbetar vi med att tillgängliggöra dokumenthanteringsplaner för alla Skatteverkets medarbetare.

Skatteverket

Johan Wilén, arkivarie & verksamhetsutvecklare

      Presenteras inom kort

Utvecklandet av god informationshantering inom hela organisationen – ta del av praktiska tips som fungerar

Hur förmedlar jag och stöttar medarbetarna i att det ska vara ”lätt att göra rätt”?

– Så förklarar jag värdet i att skapa/registrera/använda/gallra/arkivera på rätt sätt

– Ta del av vår lösning som kommer att underlätta vår informationshantering och verksamhetsutveckling

Martin har arbetat som arkivarie sedan 2011 och har ett stort intresse för att utveckla och förbättra informationshanteringen inom organisationen. Nu genomför Sollentuna ett omfattande arbete för att skapa god informationshantering. Under anförandet kommer Martin dela med sig av sina erfarenheter från arbetet.

Sollentuna kommun

Martin Lindberg, Arkivarie

Från avstånd till användarnas händer: Att ta in tillgängliggörandet i e-arkivarbetet

– Tillgängliggörande och e-arkiv – hur ska man tänka?

– Skapandet av en trestegsraket: Digitalisering – E-arkivering – Tillgängliggörande

– Open source kontra leverantörsbundna lösningar – för & nackdelar? Vad behöver du veta?

– Framtida tekniska lösningar – AI & Automatiserad handskriftstolkning (HTR)

 

Enskilda e-arkivet (EEA)

Emil Helén, Verksamhetschef

10 år med e-arkiv – ta del av praktiska tips & erfarenheter

Mölndals stad var den första organisationen som avropade från SKL:s ramavtal 2014.

Under 2021 avropade de igen och bytte e-arkiv och e-arkivs leverantör.

 

Mölndals stad

Maria Sasinka, Stadsarkivarie

Talar tillsammans med Maria Sasinka

Mölndals stad

Carl Henrik Ronge, Stadsarkivarie

Informationssäkerhet – hur skyddar du arkiven & din data?

– Hur skyddar du din information och säkerställer dess autencitet?

– Vilka risker finns det med e-arkiv och hur undviker du dessa?

– Exempel ur verkligheten: hur sårbara är de system vi använder?

FRA

Robin Blokker, it-säkerhetsexpert

Nordiska erfarenheter av Arkivering by Design

– Så kan du använda metoden i ditt arbete

Riksarkivets arbete med att utforska Arkivering by Design, AbD, för användning i Sverige fortsätter. Sedan 2023 pågår samarbeten såväl med Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) som statliga myndigheter. Inom ramen för samarbetet med kommuner och regioner har en första version av översättning och bearbetning av Guidelines on Archiving by Design scan – på svenska ”vägledning för AbD-undersökning” – tagits fram.

Denna föreläsning uppdaterar dig om vad som är på gång, samt presenterar resultatet från samarbetena som pågår.

Riksarkivet

Sofia Särdquist, arkivarie

Arkivforums moderator

Mittuniversitet

Erik Borglund, Professor i arkiv- och informationsvetenskap

     Presenteras inom kort

 

"Gå 2 för 1" - anmäl dig senast 31 maj

Kursledare: Katarina Fast Lappalainen

Universitetslektor i rättsinformatik, Stockholms universitet

Ny uppdaterad kurs med allt det senaste - 2024

Många anser att juridiken gällande elektronisk kommunikation, dokumenthantering och arkiv är bland det svåraste i arbetet. Därför arrangerar Arkivforum kursen där du kommer att få alla de verktyg du behöver för att kunna sköta din elektroniska kommunikation och dokumenthantering i enlighet med gällande juridiska krav.

Katarina kommer att gå igenom alla nyheter i lagstiftningen och den senaste rättsutvecklingen. Du får också möjlighet att diskutera och utbyta erfarenheter, lära av varandras erfarenheter och ställa frågor till Katarina.

Priser:

– Konferens och kurs juridik, 15-16 oktober 2024: 10 980 kr ”Gå 2 för 1” – anmäl dig senast 31 maj
– Konferens 15-16 oktober 2024: 7990 kr ”Gå 2 för 1” – anmäl dig senast 31 maj
– Kurs juridik 16 oktober 2024: 4490 kr

– Konferens 15-16 oktober 2024: 10 980 kr (konsulter & leverantörer)

Samtliga priser är exkl. moms.

Lokal:

Finlandshuset
Snickarbacken 4, Stockholm.

Finlandshuset ligger centralt i Stockholm nära Kungsgatan och Stureplan, cirka 10 minuters promenad från Stockholm central.

Delta fysiskt på plats eller digitalt

Som deltagare kan du välja mellan att delta fysiskt på plats eller att delta digitalt.

Ni kan ändra mellan att delta på plats eller att delta digitalt, genom att mejla kundtjanst@kompetensinstitutet.se

Digital högkvalitativ konferens: Precis som om du vore närvarande i rummet

Du som deltagare tar del av programmet via vår interaktiva eventplattform och kan befinna dig fysiskt där det passar dig bäst. Föreläsningar, frågestunder, diskussioner och nätverkande – allt innehåll är samlat i ett webbaserat verktyg, som är enkel att använda. Du har samma möjlighet att ställa frågor till talarna som deltagarna som är fysiskt på plats i lokalen.

För frågor om den digitala konferensen vänligen mejla till kundtjanst@kompetensinstitutet.se

"Gå 2 för 1" - anmäl dig senast 31 maj