
17-18 oktober 2023
Delta på plats eller digitaltHögintressanta praktikfall och experter
Så lyckas du med leveranserna från källsystemen till e-arkivet
Digitalisering - Bevarande - Informationssäkerhet
Talare 17-18 oktober 2023
Vår digitaliseringsresa & införandet av ett gemensamt diariesystem
– Så arbetar vi med att införa ett gemensamt diariesystem
Svenska kyrkan består av nästan 1300 församlingar över hela Sverige där alla har olika förutsättningar att arbeta med verksamhetsutveckling inom arkivområdet. Hur når man fram till Ystad i söder och Karesuando i norr?
Svenska kyrkan kommer dela med sig av motgångar, framgångar och praktiska tips på hur man med små medel kan nå stora resultat.
Talar tillsammans med Harald Löfgren
Arkivforums moderator
Arkiv & informationshantering 2023/2024 – vad är på gång och vart är vi på väg”
Hur möjliggöra lagring i 1000 år?
– Vilka lärdomar har Försäkringskassan dragit under projektets gång?
– Så tänker vi kring informationssäkerheten & e-arkiv
– E-arkiv i öppen källkod – för vem är det bra för?
– Vilka kompetenser har vi sett vara nödvändiga i projektet?
– Så har vi dragit nytta av att ha många olika kompetenser kopplade till
projektet
– Det senaste från Försäkringskassans arbete med e-arkiv.
Senast Gert och Malin talade på Arkivforum fick de betyget 4,17 av 5.0!
Talar tillsammans med Gert Ytterby
Nyheter från Riksarkivet
– Vad är på gång 2023/2024?
FormatE – vad händer nu?
Vi är nu inne på det andra året efter det att författningsförslagen från FormatE gick ut på remiss.
Nu berättar ansvarig utredare, Benjamin Yousefi, om vad som händer med det arbetet, och vad som är i fokus 2023/2024.
Benjamin Yousefi arbetar som jurist och teknisk utredare och rådgivare hos Riksarkivet på Avdelningen för informationshantering (AFI). Han har under en lång tid varit aktiv, på nationell såväl som internationell nivå, i frågor om ”format”, elektronisk arkivering, och elektroniska underskrifter.
Så skapar du förutsättningar för digitalt bevarande
Utifrån mina erfarenheter och lärdomar:
– Digitalt bevarande är mer än bara ett e-arkiv
– Samverkan och samarbeten mellan stödfunktioner – tips och idéer
– Medveten och hållbar arkivvård – en del av verksamheternas arbete
– Planering och proaktivitet för framtiden
Maria har arbetat sedan maj 2022 som processledare för e-arkivet. Innan det arbetade hon 5 år som projektledare/konsult och medverkade i ett flertal införanden av e-arkiv.
Gävle kommun införde sitt e-arkiv 2020 och har nu två arkiv inlevererade i e-arkivet.
Senast Maria talade på Arkivforum fick hon betyget 4,54 av 5.0!
Digitalisering av arkivtjänster – att förenkla för kunden och effektivisera arbetet
Regionarkivet startade 2016 ett fyraårsprogram för att skapa nya förutsättningar för en långsiktig och hållbar miljö för bevarande av regionens information. En miljö som ska vara både modern och användarvänlig.
Regionarkivet ville bland annat underlätta åtkomsten till information för privatpersoner och regionens myndigheter. Fokus låg på att
förenkla kommunikationen för beställande kunder samt att effektivsera arbetet, så kunden fick rätt information snabbare. Detta har bland annat resulterat i ett helt digitaliserat
beställningsflöde samt utveckling av omkringliggande tjänster.
Senast Anders och Veronika talade på Arkivforum fick de betyget 4,14 av 5.0!
Talar tillsammans med Anders Söderlind
Internationellt praktikfall – att arbeta med arkiv & digitalisering under kris:
E-services in Ukrainian archives: current state and proposals for improvement
Förvaltningen och leveranserna till e-arkivet
– Så har vi skapat ett helt nytt arbetssätt för vårt e-bevarande
– Dessa problem och hinder har vi stött på med leveranserna till e-arkivet och så har vi löst dem.
– Sökbarheten i e-arkivet
– Arbetet framåt
6 år med e-arkiv – framgångsfaktorer och praktiska tips
– Dessa problem och hinder har vi stött på med leveranserna till e-arkivet och så har vi löst dem
– Vilka var de främsta utmaningarna vid införandet av e-arkiv och vad har vi gjort för att överkomma dessa?
Hantering av arkivfrågor inom Ena
– Nyheter från ”kompetensområde arkiv”
– Hur arbetar kompetensområdet för att uppnå en proaktiv hantering
av arkivfrågor inom Ena?
Ena omfattar bland annat byggblock, grunddatadomäner och kompetensområden. Byggblocken och grunddatadomänerna utgör komponenter inom Ena medan kompetensområdena är samarbetsgrupper som ska tillhandahålla stöd och utforma styrning till byggblocken och grunddatadomänerna inom olika sakområden. Kompetensområde Arkiv är ett samarbete mellan de myndigheter som deltar i Ena-arbetet och syftar till att driva, samordna, ge stöd och vägledning i arkivfrågor inom Ena.
8 år med e-arkivering: praktiska tips & värdefulla erfarenheter
18 oktober 2023
Ny uppdaterad fördjupning om e-arkiv
Idag har många organisationer en lösning för digitalt bevarande, ett e-arkiv. Den stora utmaningen för många organisationer är att börja arbeta med e-arkiveringen och få en struktur över sina leveranser.
Kungsbacka kommun har e-arkiverat i åtta år med stor framgång och samlat på sig mängder av värdefulla erfarenheter. De har skapat en tydlig och förankrad process och en organisation med kompetens och resurser.
För att hjälpa dig i ditt arbete arrangerar vi den efterfrågade fördjupningen där du kommer att få mängder av praktiska tips från Kungsbacka kommun.
Priser:
– Konferens och fördjupning ”e-arkiv” 17-18 okt 2023: 10 980 kr (Specialpris – anmäld dig senast 30 juni)
– Konferens 17-18 oktober 2023: 7990 kr
– Fördjupning ”e-arkiv” 18 okt 2023: 4490 kr
– Konferens: 17-18 oktober 2023: 10 980 kr (konsulter & leverantörer)
Samtliga priser är exkl. moms.
Lokal:
Bygget konferens
Norrlandsgatan 11, Stockholm.
Bygget Konferens ligger precis bakom NK,
cirka 8 minuters promenad från
Centralstation.

Delta fysiskt på plats eller digitalt
Som deltagare kan du välja mellan att delta fysiskt på plats eller att delta digitalt.
Ni kan ändra mellan att delta på plats eller att delta digitalt, genom att mejla kundtjanst@kompetensinstitutet.se
Digital högkvalitativ konferens: Precis som om du vore närvarande i rummet
Du som deltagare tar del av programmet via vår interaktiva eventplattform och kan befinna dig fysiskt där det passar dig bäst. Föreläsningar, frågestunder, diskussioner och nätverkande – allt innehåll är samlat i ett webbaserat verktyg, som är enkel att använda. Du har samma möjlighet att ställa frågor till talarna som deltagarna som är fysiskt på plats i lokalen.
För frågor om den digitala konferensen vänligen mejla till kundtjanst@kompetensinstitutet.se
PDF Agenda
