N

Högintressanta praktikfall och experter

N

E-arkiv 2.0 - värdefulla erfarenheter & nya lärdomar

N

AI - Bevarande - Informationssäkerhet

Gå "2 för 1" - anmäl dig senast 1 nov

Talare 2-3 april 2025 (presenteras löpande)

Från upprättande till slutarkivering – regionarkivets strategi för bevarande av elektroniska underskrifter

– Vad bör rymmas i en strategi för bevarande av elektroniska underskrifter?

– Hur kan arkivmyndigheten respektive verksamheten tänka kring upprättande, gallring, validering och slutarkivering av elektroniska underskrifter?

– Vilka krav bör arkivmyndigheten och verksamheten ställa gentemot varandra?

– Vad är en valideringspolicy och varför är det viktigt att du eller din arkivmyndighet har en?

Regionarkivet, Västra Götalandsregionen & Göteborgs Stad

Emil Åhman, Arkivarie

Programpunkt presenteras inom kort

Regionarkivet, Västra Götalandsregionen & Göteborgs Stad

Thomas Bengtsson, Förvaltningsledare

Arkivforums moderator

Maria Törnquist Jonsson

Gävle kommun, Processledare e-arkiv

Programpunkten presenteras inom kort

Svante Nygren

Svenska kraftnät, Informationssäkerhetsexpert

AI och tillgängliggörande: Det senaste från världsunika projektet ”Stadens ansikten”

– Så använder vi AI i projektet
– Så arbetar vi med arkivhandlingar i kombination med kartor
– Så använder vi ansiktsigenkänning som en metod för att identifiera en person
– Praktiska erfarenheter ifrån projektet

I ”Stadens ansikten – Visuell kultur och social struktur i Stockholm 1880–1930” kommer historiska fotografiska porträtt att kopplas samman med historisk-biografiska data på sätt som bryter ny mark inom flera forskningsfält. Syftet är att skapa nya möjligheter för att tillgängliggöra, berika, beforska och pedagogiskt förklara visuell kultur och sociala strukturer under en period av intensiv urbanisering. Sammanställningen av historiska fotografiska porträtt med historisk biografisk data av det här slaget är unik i sitt slag i världen och kommer bryta ny mark inom flera olika forskningsfält.

Stockholms stadsarkiv

Mats Hayen, arkivarie, historiker & forskningsledare

Digitala & analoga arkiv – Arkivmyndighetens våndor och dilemman

När arkivmyndigheten tar över vissa arkiv från verksamheter ställs den inför ett antal utmaningar som kan påverka den enskilda medborgaren, andra myndigheter och arkivmyndigheten. Exempel på frågor som kan aktualiseras är:

– Sekretessen mellan myndigheter: Hur hanterar vi sekretessen när verksamheten behöver sekretesshandlingar som den har lämnat ifrån sig?
– Kunskapen i sekretessprövningen: Har vi nödvändig kunskap?
– Dataskyddet?
– Tillgänglighetskrav: Är vi skyldiga att tillgängliggöra alla arkiv på samma villkor?
– Om verksamheten inte kan leverera kompletta arkiv?

I Gävle kommun våndas vi över dessa frågor som uppstår när allt fler verksamheter trycker på för att få överlämna sina arkiv pga. digitaliseringen, sparkrav och utrymmesbrist.

Under anförandet kommer ni få ta del av hur vi har hanterat utmaningarna.

Gävle kommun

Lars Harbe, kommunarkivarie

"Gå 2 för 1" - anmäl dig senast 1 nov

Kurs - AI och e-arkiv

3 april 2025

Kursledare: Andrew Tutt-Wixner

Teamledare e-tjänsteutveckling, Mora kommun

Kursbeskrivningen presenteras inom kort

Priser:

– Konferens 2-3 april 2025: 7990 kr – ”Gå 2 för 1”- anmäl dig senast 1 nov
– Kurs ”AI & Arkiv” 3 april 2025: 4490 kr

– Konferens och kurs, 2-3 april 2025: 10 980kr Gå 2 för 1″- anmäl dig senast 1 nov

– Konferens 15-16 oktober 2024: 10 980 kr (konsulter & leverantörer)

Samtliga priser är exkl. moms.

Lokal:

Bygget konferens
Norrlandsgatan 11, Stockholm.

Finlandshuset ligger centralt i Stockholm, cirka 8 minuters promenad från Stockholm central.

Delta fysiskt på plats eller digitalt

Som deltagare kan du välja mellan att delta fysiskt på plats eller att delta digitalt.

Ni kan ändra mellan att delta på plats eller att delta digitalt, genom att mejla kundtjanst@kompetensinstitutet.se

Digital högkvalitativ konferens: Precis som om du vore närvarande i rummet

Du som deltagare tar del av programmet via vår interaktiva eventplattform och kan befinna dig fysiskt där det passar dig bäst. Föreläsningar, frågestunder, diskussioner och nätverkande – allt innehåll är samlat i ett webbaserat verktyg, som är enkel att använda. Du har samma möjlighet att ställa frågor till talarna som deltagarna som är fysiskt på plats i lokalen.

För frågor om den digitala konferensen vänligen mejla till kundtjanst@kompetensinstitutet.se

"Gå 2 för 1" - anmäl dig senast 1 nov